Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، عصر چهارشنبه 26 شهریورماه در مراسم بزرگداشت دکتر طوبی کرمانی، دبیرکل فقید اتحادیه جهانی زنان مسلمان، ضمن تسلیت به خانواده مکرم ایشان و همه همکاران ایشان در اتحادیه جهانی زنان مسلمان و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و شورای معاونین مجمع تقریب، گفت: خانم دکتر کرمانی، علاوه بر اینکه دبیرکل اتحادیه جهانی زنان مسلمان و مشاور عالی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب بود، انباشتی از سرمایه علمی و تجربی را با خود داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایشان استاد فلسفه دانشگاه تهران و اولین زن دکترای تطبیقی فلسفه در ایران بود. همچنین فوق دکترای فلسفه تطبیقی را از دانشگاه کالیفرنیای آمریکا اخذ کرد و اولین زنی بود که به سمت رایزن فرهنگی در یونان منصوب شد.

وی افزود: در مدت کوتاهی که در خدمت ایشان در مجمع تقریب بودم، خانم کرمانی از ویژگی های گرانسنگی برخوردار بود و همه را تحت تأثیر قرار می داد. دل پاک و نیت خالصانه ایشان درکلام ایشان بروز داشت و همیشه در اندیشه انقلاب اسلامی بود و به امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بسیار ارادت داشت و در سخنرانی هایش این مساله نمود پیدا می کرد.

حجت الاسلام شهریاری با اشاره به سوابق علمی گسترده دکتر کرمانی گفت: ایشان کتاب ها و مقالات علمی متعددی نوشته است و در همایش های بین المللی بسیار زیادی شرکت داشت که این، نشان از تجربه بالای بین المللی ایشان دارد.

وی با ابراز تأسف بخاطر از دست دادن چنین شخصیت علمی و اجرایی و متبحر در حوزه بین الملل دعا کرد که خداوند روح ایشان را با حضرت فاطمه زهرا(س) محشور فرماید.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به دغدغه دکتر کرمانی نسبت به انقلاب اسلامی، به بیان نکاتی پیرامون وضع جاری در رابطه با انقلاب اسلامی و دشمنان انقلاب پرداخت و گفت: وقتی می گوییم استکبار جهانی در مقابل نظام جمهوری اسلامی ایستادگی می کند و از هیچ کوششی برای سرنگونی این نظام مقدس فروگذار نکرده، ملاحظه می کنیم که بسیاری از نکات ارزشی انقلاب اسلامی، هدف اصلی استکبار جهانی است تا از انتشار این ارزشها در دنیا جلوگیری کند. چرا که انقلاب امام خمینی (ره) در دنیا خواهان بسیاری پیدا کرده است و بسیاری از ملل اسلامی و غیر اسلامی به ویژگی ها و ارزشهای انقلاب اسلامی پی برده اند. لذا استکبار در حوزه نظری و عملی به دنبال این بوده که مانع از توسعه و پیشرفت تفکر انقلاب اسلامی و مقاومت اسلامی در کشورهای اسلامی شود.

وی افزود: نظام استکبار در شعارهای خود لیبرالیسم فردگرایانه را محور قرار داده و این محور دارای دو ویژگی است:
1- ویژگی لیبرالی که محور ارزش ها و سرحلقه ارزش ها را آزادی مطلق انسان می داند. به همین جهت بحث حقوق بشر را معیار اصلی ارزش های خود قرار داده اند و سرلوحه این حقوق حق آزادی است که هیچ حق دیگری نمی تواند بالاتر از آن باشد.
2- انسان محوری که معیار اصلی حیات انسان تلقی می شود. یعنی انسان در مرکز هستی است و هر محور دیگری پیرامون انسان است. حتی دین را نیز برای انسان می خواهند.

وی با بیان اینکه این دو تفکر یعنی آزادی گرایی مطلق و انسان گرایی مطلق از نظر اسلام مردود است، خاطرنشان کرد: در اسلام گرچه آزادی یک ارزش محسوب می شود اما هیچگاه آزادی مطلق نیست بلکه یک آزادی مشروط به حدود الهی است و این، به خاطر اصل اساسی ولایت الهی است که در اسلام وجود دارد. محور تفکر اسلامی آن است که خداوند مبدأ هستی و منتهای هستی است. در این راستا سنت نبوی و ولایت اهل بیت (ع) نیز وسیله ای برای رسیدن به این ولایت الهی هستند.

وی در ادامه افزود: البته آزادی در دیانت اسلام ارزش مطلق ندارد و آنچه در اسلام ارزش است تقرب به خدا و ولایت الهی است لذا اگر بتوانیم زیر چتر این ولایت قرار بگیریم ما هم ارزشمند خواهیم شد. اما هرچه از آن دوری کنیم باعث تنزل مقام و موجب شقاوت خواهد شد.

شهریاری ادامه داد: دنیای غرب این آزادی و انسان محوری را صرفا در اندیشه بیان می کند اما در عمل ملتزم به این مسئله نیست و می بینیم که استکبار جهانی با توسل به زر و زور و تزویر به انحاء مختلف در تلاش است تا به هر قیمتی منافع خود را در جهان بدست آورد و این منافع را با ظلم و غصب و زور و هرگونه مکر و حیله دیگری به دست آورد.

دبیرکل مجمع تقریب ادامه داد: ما شاهد بودیم که دکتر کرمانی در سخنرانی ها و نوشتارهای خود تلاش وافری می کرد تا غلط بودن محور تفکر لیبرالیسم غرب گرایانه را نشان دهد. 

وی درباره خصوصیات و ویژگی های طوبی کرمانی نیز افزود: ما می توانیم شهادت دهیم که زندگی خانم کرمانی سرشار از محبت الهی و محبت به اهل بیت(ع) و نبی اکرم(ص) بود و در جای جای سخنان خود این محبت را ابراز می کرد و بسیار راضی بود به اینکه ولایت الهی و ولایت نبوی(ص) و اهل بیت(ع) همچون چتری بر سر امت اسلامی گسترده شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه آزادی و حقوق انسان یک استفاده ابزاری است و نقابی بر چهره پنهان دنیای استکبار است، گفت: غرب برای دستیابی به منافع خود از کشتن انسان ها و ظلم و زور هیچ دریغی ندارد. لذا امروز می بینیم که رژیم غاصب صهیونیستی چگونه با نادیده گرفتن حق مردم غزه و کرانه باختری و محدود سازی آنها و ایجاد شهرک های صهیونیستی و هر ظلم دیگری که از دستشان برآید علیه این ملت ظلم می کند.

شهریاری افزود: به این دلیل که انقلاب اسلامی نور امیدی بر دل مستضعفان تابید استکبار جهانی برنامه های مختلفی را علیه انقلاب اسلامی تدارک دید و با جنگ سخت و نرم و ایجاد تفرقه میان امت اسلامی و قومیت های مختلف سعی می کند به منافع خود دست یابد. در این راستا باید همه تابع احکام و دستورات قرآن باشیم و تفرقه نداشته باشیم. دشمن تلاش می کند در جهان اسلام میان اهل سنت و شیعه و همچنین میان خود اهل سنت و خود شیعیان تفرقه بیندازد تا غلبه بر آن راحت تر باشد. در این راستا باید دقت کنیم که این تفرقه افکنی ها و اهانت های برخی افراد کم سواد بازی کردن در زمین دشمن و خلاف دستورات اسلام است.

وی با اشاره به اینکه صلح عادلانه و عدم تنازع و عدم مشاجره از دستورات اسلام است تأکید کرد که در همین راستا باید همه به دنبال وحدت امت اسلامی باشیم.

دبیرکل مجمع تقریب در پایان ابراز امیدواری کرد که راه دکتر طوبی کرمانی ادامه پیدا کند و جهان اسلام زنانی را پرورش دهد که مسلط به زبان، دانش اسلامی و دانش روز بوده و در صحنه حاضر باشند و حضورشان بتواند کلمة الله را در جهان عرضه کرده و افرادی را به سمت اسلام حقیقی و محمدی (ص) سوق دهد. 

انتهای پیام/

 

منبع: تقریب

کلیدواژه: انقلاب اسلامی استکبار جهانی دکتر کرمانی طوبی کرمانی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب ولایت الهی مجمع تقریب اهل بیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۲۱۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خداوند برای انسان‌ها رستگاری می‌خواهد

از سلسله جلسات تدبر در سوره «رعد» که از سوی مدرسه دعا و نظام‌سازی وابسته به مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران برگزار می‌شود، شب گذشته یکشنبه 16 اردیبهشت در مسجد کوی دانشگاه تهران برگزار شد. طی آن هانی چیت‌چیان با اشاره به آیات 11 تا 15 این سوره مبارکه، دلایلی متقن در باب ولایت الهی و اینکه تنها ولایت خداوند و هر آن کس که ولایت او از جانب خدا تأیید شده است، وسیله‌ای برای رستگاری و کمال انسان است، به میان می‌آورد.

در بخشی از آیه 11 سوره مبارکه «رعد» چنین بیان می‌شود که «... إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّیٰ یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ...»(یقیناً خدا سرنوشت هیچ ملتی را به سوی بلا، نکبت، شکست و شقاوت تغییر نمی‌دهد تا آن که آنان آنچه را از صفات خوب و رفتارشایسته و پسندیده در وجودشان قرار دارد به زشتی‌ها و گناه تغییر دهند) از معنای این فراز از آیه مشخص می‌شود که هر جامعه‌ای سهمی از رشد و هدایت دارند و این امر به شکل پیش‌فرض برای آنها تعیین شده است به این معنی که خداوند برای همه انسان‌ها با هر ظرفیت و جایگاهی چیزی غیر از فلاح و رستگاری نمی‌خواهد حال آن که عده‌ای اصرار به آن دارند تا با تغییر سرنوشت خود آن را به سمت زشتی و شقاوت منحرف ساخته و تغییر دهند.

بر این اساس مبنای آفرینش الهی بر پایه هدایت انسان استوار است و اینگونه نیست که خداوند حتی با لحظه‌ای رها کردن انسان، موجبات لغزش و به ورطه ضلالت و گمراهی افتادن او را فراهم سازد؛ به زبانی عامیانه تنظیمات کارخانه‌ای آفرینش انسان بر مدار هدایت و ارزانی ساختن مواهب و نعمات الهی مقرر شده است و البته چه بسا در طول تاریخ بشریت اقوامی بوده و هستند که درصدد برهم زدن و خراب کردن این قانون الهی بوده و سعی در تغییر آن داشته‌اند.

براساس آنچه که قرآن به آن اشاره دارد، چه بسیار اقوامی که سعی در برطرف ساختن زندگی هدایتگر و سعادتمند از خود داشته و راه ضلالت و گمراهی را در پیش کشیدند، همچوم قوم «ثمود»، «اسرائیل» و «لوط» و وقتی صحبت از قوم می‌شود، یعنی تشکلی که بر انجام کاری و فعلی مشترک اجماع دارند. این تعبیر با عبارت امت که هدف و سرانجامی مشترک را برای خود تعیین کرده و به سمت آن پیش می‌روند، متفاوت است.

به بخش دیگری از آیه 11 این سوره توجه کنید: «... وَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوءًا فَلَا مَرَدَّ لَهُ ۚ وَمَا لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَالٍ ...»(و هنگامی که خدا نسبت به ملتی آسیب و گزند بخواهد [برای آن آسیب و گزند] هیچ راه بازگشتی نیست؛ زیرا برای آنان جز خدا هیچ یاوری نخواهد بود) با دقت در این فراز، متوجه می‌شویم که حتی اگر قرار باشد بر قومی مورد و پیشامد ناگوار و سوئی وارد شود آن نیز از اراده خداوند ناشی می‌شود. در نتیجه اینگونه نیست که حتی به فرض قومی راه انحراف و نگون‌بختی را برای خود انتخاب کرده باشد، خداوند نیز رأی و نظرش بر این باشد، بلکه ممکن است به آن قوم مهلتی برای جبران اشتباه و خطایش را بدهد. این امر از جمله اوصاف صبور و بخشندگی خداوند است و نکته جالب توجه اینکه علامه طباطبایی در تفسیر المیزان نیز به این امر صحه گذاشته است.

در روایات زیادی از معصوم(ع) این امر نیز مشهود است که خداوند به محض مشاهده ارتکاب بندگان به عمل خیر و صلاح، فوراً به ملائک خود فرمان به ثبت و نگهداری آن را می‌دهد، حال آن که در مورد انجام عمل ناشایست تعللی در ثبت و ضبط اعمال دارد تا فرد یا قوم مرتکب درصدد جبران برآمده یا از کرده خود پشیمان شوند و توبه کنند.

اما سرآخر همه اینها برای اثبات یک مفهوم راستین و حقیقی است و آن اینکه انسان به غیر از خدا ولی و سرپرستی ندارد و سرپرستی اگر به ابنای بشر در طول تاریخ سپرده شده باشد، تنها آن قسم از آن موجه و قابل قبول است که مورد تأیید و تأکید خداوند قرار گرفته باشد. همچنانکه که ما در مقابل ولایت خیر و حق، ولایت کفر و شرک را  نیز داریم و در هر دو جبهه نیز پیروانی وجود دارند، اما تفاوت فاحشی میان آنها قابل مشاهده است.

به آیه 12 سوره «رعد» می‌رسیم که می‌فرماید: «هُوَ الَّذِی یُرِیکُمُ الْبَرْقَ خَوْفًا وَ طَمَعًا وَیُنْشِئُ السَّحَابَ الثِّقَالَ» و البته بعد هم متوجه آیه 13 می‌شویم که در آن آمده است: «وَیُسَبِّـحُ الرَّعْدُ بِحَمْدِهِ وَالْمَلَائِکَةُ مِنْ خِیفَتِهِ وَیُرْسِلُ الصَّوَاعِقَ فَیُصِیبُ بِهَا مَنْ یَشَاءُ وَهُمْ یُجَادِلُونَ فِی اللَّهِ وَهُوَ شَدِیدُ الْمِحَالِ» در این دو آیه صحبت از رعد و برق است. منظور از برق همان زخمه نوری است که به واسطه برخورد دو ابر باردار، آسمان را روشن می‌کند و منظور از رعد نیز صدای نسبتاً مهیبی است که کمی نگرانی و ترس را نیز به دنبال می‌آورد. اما برای چه این مثال در این بخش از سوره «رعد» آمده است؟

در بخشی از آیه 12 این سوره رعد و برق آسمان مایه ترس و امید ذکر شده است. ترس از این ناحیه که ممکن است خطراتی متوجه انسان یا جنبندگان روی زمین داشته باشد و امید از اینکه به واسطه چنین رویداد طبیعی، شاهد بارش رحمت الهی باشیم که به واسطه آن زمین و هر آنچه در آن است، زنده و بارور می‌شود. چنین حالتی میان خوف و رجاء برای اثبات این نکته است که ولایت الهی بر این اساس مقرر شده است. این می‌تواند امری نسبی باشد به این معنا که پذیرفتن ولایت خدا حتماً با سختی‌ها و مرارت‌هایی همراه است، اما در کنار چنین مفهوم در صورت صبر و مداومت انسان، پذیرش ولایت الله سویه‌هایی به غایت نیک و خوشایند نیز دارد. اتفاقاً براساس آنچه که پیشتر اشاره شد، اراده خدا بر آن است تا انسان‌ها ولو با داشتن لغزش و انحرافاتی به سوی کمال و رستگاری حرکت کنند.

در آیه 13 در کنار صحبت از صدای رعدی که گویی از آن تعبیر همه کائنات به جهت تسبیح خداوند برای ارزانی داشتن همه مواهب و نعمات است، صحبت از صواعق می‌شود، ارتعاشی برق‌آسا که اگر با هر جنبنده‌ای از جمله انسان برخورد کند، کار او را یکسره خواهد کرد. مراد از این تشبیه پذیرش ولایت خدا و غیر خداست که با وجود آنکه به فاصله‌ای بسیار کم از یکدیگر قرار دارند، اما در یکی رحمت و سلامت است و در دیگری فنا و نیستی و در ادامه به این نکته تأکید می‌شود که با وجود چنین مثال بلیغ و روشنی همچنان جمعی از افراد سر جنگ با خدا و نافرمانی از ولایت الله را دارند.

مورد دیگری که پس از پذیرش ولایت خدا مطرح است و آیه 14 این سوره به آن اشاره دارد، بحث دعوت است که می‌فرماید: «لَهُ دَعْوَةُ الْحَقِّ ۖ وَالَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ لَا یَسْتَجِیبُونَ لَهُمْ بِشَیْءٍ إِلَّا کَبَاسِطِ کَفَّیْهِ إِلَی الْمَاءِ لِیَبْلُغَ فَاهُ وَمَا هُوَ بِبَالِغِهِ ۚ وَمَا دُعَاءُ الْکَافِرِینَ إِلَّا فِی ضَلَالٍ» دعوت تنها از جانب خداست و هر آن کس که دعوت خدا را لبیک گوید که در امتداد ولایت الهی است، می‌تواند به فلاح و رستگاری برسد، هر چند که ولایت شیطان و کفر نیز دارای دعوت است و همانطور که به آن اشاره شد، آنها نیز پیروانی دارند، اما نکته جالب توجه اینجاست که ولایت کفر قادر نیست او را به هدفی مشخص و سعادتمند برساند.

وقتی دعوتی صورت می‌گیرد، چه از جانب حق و چه از جانب کفر، دعایی نیز به وجود می‌آید که به نوعی اجابت دعوت است. وقتی بنیان ولایت کفر بنیانی سست و بی‌پایه باشد و دعوت آن نیز با وجود همه زرق و برقش، از وجاهت برخوردار نباشد، لذا دعایی که از سوی پیروانش صورت می‌گیرد، قادر نخواهد بود او را به سرمنزل مقصود و هدف غایی انسانی یعنی کمال و سعادت رهنمون سازد.

دیگر خبرها

  • موفقیت معلمان در تربیت جوانانی در تراز انقلاب اسلامی است
  • خدمت به مردم والاترین افتخار امدادگران هلال احمر است
  • تعهد و تقوای سیاسی از شاخصه های نماینده در تراز انقلاب است
  • ملاصدرا و محبت کردن
  • خداوند برای انسان‌ها رستگاری می‌خواهد
  • دانشگاه خودباوری را در جامعه به منصه ظهور برساند
  • انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری، برای نخستین‌بار + عکس
  • آیت‌اللّه نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • برای نخستین‌بار؛ انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری | تصاویر
  • آیت‌اللّه العظمی نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است/ اسلام «زن‌» را بعنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد